با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات
زبان‌شناسی اجتماعی
بررسی شوخ‌طبعی محاوره‌ای در یک برنامۀ تلویزیونی: «دورهمی»

مریم فرنیا

دوره 5، شماره 4 ، مهر 1401، ، صفحه 75-88

https://doi.org/10.30473/il.2022.63509.1530

چکیده
  با وجود اهمّیّت شوخ­طبعی به عنوان یکی از وجوه  فرهنگی و اجتماعی، بیشتر پژوهش‌های این حوزه به بررسی شوخ­طبعی به صورت مجزا از بافت پرداخته، عمدتاً به تحلیل لطیفه‌های آماده محدود شده است در حالی که شوخ­طبعی محاوره‌ای محصول تعامل مشترک سخنور و مخاطب آن است. در این راستا، هدف پژوهش حاضر در حوزۀ زبان و فرهنگ بررسی شوخ­طبعی محاوره‌ای ...  بیشتر

زبان و ارتباطات
مطالعة میان فرهنگی مدیریت تعارض مبتنی برارتباطات رایانه محور در اینستاگرام

Maryam Farnia؛ آزاده صافی

دوره 4، شماره 1 ، دی 1399، ، صفحه 93-104

https://doi.org/10.30473/il.2021.53786.1382

چکیده
  هدف پژوهش بینافرهنگی حاضر بررسی مدیریت تعارض در ارتباط با واسطة رایانه، و راهبردهای کاربران در تعامل چندجانبۀ آنلاین در پاسخ به پست‌های گروه‌های دگرباشان، موسوم به «رنگین‌کمان»، در صفحه‌های مجازی حامیان این گروه در اینستاگرام است. داده‌های تحقیق از مرداد تا آبان 1397 از 20 پست اینستاگرام با 2071 نظر فارسی و 1323 نظر انگلیسی جمع‌آوری ...  بیشتر

سیاست‌های زبانی
بررسی نگرش صاحبان کسب اصفهان در نام‌گذاری مراکز کسب و کار

مریم فرنیا؛ صفورا براتی

دوره 2، شماره 1 ، اسفند 1397، ، صفحه 57-68

https://doi.org/10.30473/il.2019.39775.1170

چکیده
  در دهۀ گذشته زبان‌شناسی ‌اجتماعی و زبان‌شناسی‌کاربردی شاهد افزایش روزافزون پژوهش در زمینۀ چشم‌انداز زبانی بوده است .در این راستا، مطالعات بسیاری به بررسی زبان و نشانه‌های زبانی در محیط زندگی افراد پرداخته‌اند. تحقیق حاضر نگرش کاسبان دربارۀ نام‌گذاری محل کسب و کار در دو منطقۀ برخوردار واقع در جنوب و نابرخوردار واقع در شمال شهر ...  بیشتر